dinsdag 19 juni 2012

Workshop: hoe start ik mijn eigen webshop?

Veel mensen dromen er van om een eigen webshop op pootjes te zetten, maar het is niet alles goud wat er blinkt. Het starten van een webshop kost bloed, zweet en tranen. Webshops schieten echter ook als paddenstoelen uit de grond en daarom is het cruciaal dat je je rivalen constant een stapje voor blijft. In deze post heb ik een workshop voor jullie geschreven waarin ik stukje bij beetje expliceer hoe je een eigen webshop start.



1. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Dat had Socrates al ondervonden. Schets een sterkte-zwakteanalyse. Weten waar je krachten en je voetangels schuilen is een pluspunt. Wat geef je best uit handen aan een specialist en waarin houd je zelf de touwtjes in eigen handen?

2. Doe marktonderzoek. Dat houdt in dat je de potentiële markt en clientèle van je product in kaart brengt. Welke creatie of collectie ga je op pootjes zetten? Wat is je doelgroep? Voor hoeveel procent is jouw markt al verzadigd? Hoe is de status quo omtrent vraag en aanbod? En wat betreft je rivalen? Waar ligt de animo bij je potentiële clientèle, wat zijn de driften en dromen en welke aspecten ga jij accentueren? Hoe creëer je een melange met al die ingrediënten? Je kan een marktonderzoek houden middels een virtuele enquête die je afneemt onder een x-aantal potentiële klanten. De verkregen output kun je vertalen naar constructieve aanknopingspuntjes, correcties en toevoegingen voor je webshop in de maak.

3. Een businessplan schrijven. Een 'plan de campagne' schrijven is een cruciaal aspect. Een absolute must. In een ondernemingsplan breng je het complete plaatje in kaart. Wil je je handgemaakte frutseltjes en knutseltjes gaan verkopen? Of wat dacht je van vintage kleedsel? Waar bestel je de ingrediënten om je werkje te creëren? Welk prijskaartje ga je aan je creatie labelen en wat is de winstmarge per werkje? Wat is jouw 'Unique Selling Point'? Wat heb je als startkapitaal nodig? En waar tover je dat stukje thesaurie vandaan? Wat wordt je werkscène? Vergeet ook niet om je webshop in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Dat zijn besognes en is stof om over te brainstormen.

4. Promoot je webshop. Een 'elevatorpitch' creëren is een van de magische elementen. Je kan gerenommeerde blogs polsen of ze een stukje over jouw gecreëerde label of webshop willen schrijven of ze een sample of proefmonstertje van jouw creatie toesturen in de hoop dat ze er een analyse of review over schrijven. Ook een 'giveaway' organiseren kan een probaat effect hebben op je image. En wat dacht je van een nieuwsbrief ontwerpen, zodat je klanten op de hoogte blijven van koopjes en discounts? In deze post heb ik een aantal tips geschreven over wat betreft het promoten van je blog of webshop.

5. Kies een domeinnaam, webhosting en webdesignsoftware. Deze basiselementen zijn de 'backbone' van je webshop. The webshop is your playground. Vul en kleur je webshop, maar verlies niet de dromen en driften van je klant uit het oog. Een klant komt altijd van rechts. Puzzel de basisingrediënten uit en creëer de ideale mixtuur die voor jou werkt. Houdt je webshop constant up-to-date en ververs de content van je webshop structureel. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om bepaalde brokstukken uit handen te geven aan een specialist. Daar hangt een prijskaartje aan, maar het werpt zijn vruchtjes wel af. Deze website staat bommetjesvol trucs en tips voor webshops die nog in de precaire kinderschoentjes staan of voor webshopbeheerders in spe.

6. Creëer je eigen formule. Stop bij elke bestelling een handgeschreven kaartje met een lief woordje, geef een creatief accentje aan het verpakkingsmateriaal - het is immers hét paradepaardje - of voeg een presentje toe aan een bestelling. Ook een klantenkaartje - met de bijbehorende pluspunten - kan een mooie toevoeging zijn. Interpoleer een stukje van jezelf in je formule. Het kan een extra trigger zijn voor potentiële klanten om iets via jouw webshop te bestellen om het feit dat jij net een extra supplement liefde, verve en creativiteit toevoegt aan je product. Dat soort dingetjes kunnen hun steentje bijdragen aan een bonafide imago. Wat je zaait, oogst je!

7. Bestudeer blogs, boeken, artikels en fora. 'Internetgodinnen' is een boek met veel praktische trucs, foefjes en feitjes om de start te maken naar een webshop die zich loont. Een pure bron van inspiratie, wat mij betreft.


1 opmerking: